De feestdagen zijn vaak zo’n moment waarop de rem er even helemaal af gaat. Logisch, want iedereen wil genieten en er wordt culinair natuurlijk flink uitgepakt. Het gevaar van ‘overeten’ is dan ook zeer reëel. Maar hoe voorkom je nou dat je in een week tijd teniet doet waar je al maanden hard voor traint?

Sir Winston Fitness zet 18 tips op een rij waarvan wij weten dat ze voor onszelf en voor verschillende klanten prima werken.

1. Maak enkele gerechten gezonder
Deze tip is voor de Kerstchefs onder ons. Het loont om enkele gerechten uit het Kerstmenu iets gezonder te maken. Gebruik gezondere ingrediënten, maak er lightversies van. Je krijgt al genoeg calorieën binnen deze dagen, dus je kunt best wat missen. Je kunt er ook voor kiezen om iets kleinere porties te maken. Veel winst valt te boeken bij de calorierijke desserts. Op deze manier geniet je wel van al het lekkers en kun je veel makkelijker binnen je grenzen blijven.

2. Calculeer vooruit
Deze tip is misschien niet voor iedereen weggelegd, maar iedereen zou er wel baat bij hebben. Kijk van te voren wat je aan macro’s en calorieën gaat eten. Gebruik een app zoals bijvoorbeeld de Eetmeter van het voedingscentrum. Hierin kun je bijhouden wat je eet, maar dus ook checken wat je aan voedingswaarde naar binnen gaat werken. Sommige producten of gerechten zijn verrassend calorierijk. Als je dat weet dan kies je er misschien bewust voor om daar iets minder van te eten en juist wel heel je favoriete toetje op te eten.

3. Houd jezelf scherp met doel
Het helpt veel sporters mentaal om hun doel of mantra te herhalen. Bijvoorbeeld “Ik ben niet zo ver gekomen om het nu op te geven”. Hierdoor houd je je langere termijn doel goed voor ogen. Deze focus helpt om gematigd en bewust te genieten tijdens de feestdagen. Wat is jouw motto?

4. Blijf lekker sporten en bewegen
Het helpt zondermeer om voor, tijdens of na de feestdagen te sporten. Wat je aan energie verbrandt kun je simpelweg niet opslaan en door te sporten houdt je je basale stofwisseling (verbranding in rust) in tact. Sir Winston Fitness is alleen op 1e Kerstdag gesloten. Ben je niet in de buurt van de sportschool tijdens de feestdagen? Dan kun je natuurlijk zelf aan de slag. Lees dan ook zeker even de volgende tip.

5. Op nuchtere maag bewegen
Als je je hormoonhuishouding en je stofwisseling even goed op gang wilt brengen dan raden we je aan om ’s ochtends op nuchtere maag te gaan bewegen. Sta op, drink een glas lauwwarm water en trek je sportschoenen aan (bij voorkeur ook nog wat kleren ook :P) om naar buiten te gaan. Je hoeft niet perse te gaan hardlopen, maar een stevige ochtendwandeling of een extra groot rondje met de hond doet ook al wonderen. In de ochtend is de lucht zuurstofrijk en in het ochtendgloren ziet er alles er extra mooi uit. Misschien pak je zelfs de zonsopgang mee als bonus. Eén ding staat vast: het is een heerlijk begin van je dag en een ochtend activiteit geeft je direct voldoening.

6. Kerstlichtjes tour
Iedereen klaagt dat het deze dagen zo vroeg donker is. Wat natuurlijk ook het geval is. Maar wanneer is dit leuker dan in de Kersttijd? Stap eens op de fiets of wandel door de wijk om te gaan genieten van die prachtige Kersverlichting. Sommige huizen en wijken zijn een attractie op zich en verdienen het om gezien te worden. Dus hop, doe die warme sjaal om, handschoenen aan en lekker de toerist uithangen in eigen wijk!

7. Eet alles wat je ECHT niet wilt missen
Er is vaak zoveel lekkers tijdens de feestdagen dat je er goed aan doet om alleen de snacks/gerechten te eten waarvan je zeker weet dat je er spijt van krijgt als je het niet doet. Het is tenslotte feest dus je moet jezelf niet straffen. Neem wel gewoon één portie, geniet ervan en ervaar de voldoening. Bewust en met mate genieten dus.

8. Eet alles met mate
Als je hiervoor kiest dan moet je dus echt goed je porties onder controle houden. Neem van alles twee happen/lepels en voorkom dat je overeet. Je hoeft dan echt helemaal niets te missen, maar als je iets heeel lekkers hebt geproefd dan kun je er niet even wat van bijscheppen.

9. Houd bij wat je eet
Het helpt heel veel mensen om bij te houden wat ze eten in een voedingsdagboek. Soms denk je dat je heel erg bont hebt gemaakt en valt het eigenlijk best mee. Als je het niet bijhoudt dan is de kans levensgroot dat je denkt “Ik heb toch al gezondigd, nu kan ik net zo goed eten wat ik wil”. Ons advies is dan ook houd alles bij, ook wanneer je meer eet dan bedoeld of gewild. Je legt op deze manier een soort van verantwoording af aan jezelf en het maakt het makkelijker om weer terug te gaan naar je reguliere levensstijl. Probeer het maar eens, bijvoorbeeld met de genoemd Eetmeter app.

10. Luister naar je lichaam
Zodra je voelt dat je vol begint te raken terwijl je bord nog niet leeg is, onderneem dan actie. Maak je bord leeg of breng je bord en bestek naar de keuken. Zo maak je de kans een stuk kleiner dat je tijdens het tafelen alsnog begint te prikken of nog opnieuw wat opschept. Want het is toch wel lekker, zonde om weg te gooien en weet ik wat voor dingen we ons allemaal voor houden. N.B. eten weggooien hoeft helemaal niet: vries hetgeen wat over is in en geniet liever in de toekomst nog een keer dan te overeten.

11. Kleine borden
Psychologisch zijn we geprogrammeerd om ons bordje leeg te eten. En dat komt niet alleen omdat papa en mama vroegen riepen “Eet je bord leeg”. Het leeg eten van een bord wordt door onze hersenen gestimuleerd. Eet jij van een groot bord dan heb je de neiging om dat grote bord leeg te eten. Eet je een kleiner bord leeg dan krijg je net zoveel voldoening alleen eet je veel minder calorieën. Je doet er dus slim aan om van een klein bord te eten of het nou Kerst is of niet.

12. Kleed je niet te comfortabel
Meestal heb je tijdens de Kerst niet je joggingbroek aan, maar vaak gaat er gedurende de dag toch een knoopje open, de riem een gaatje losser of dat jasje toch uit. Herkenbaar? Doe het dit keer niet en eet niet zo lang door dat je kleding oncomfortabel gaat zitten. Dit is echt een belangrijk signaal dat je eigenlijk niet moet (willen) negeren.

13. Gezonde snacks
Soms staat er geen verstandige of gezonde keuze op tafel. Wees voorbereid en neem zelf wat gezonde tussendoortjes mee. Ze kunnen voorkomen dat je je ongewild te buiten gaat aan ongezonde snacks puur omdat je trek krijgt en je lichaam schreeuwt om eten.

14. Eet gezond thuis
Het Kerstdinner is doorgaans niet de meest gezonde maaltijd van het jaar. Houd hier rekening mee door je ontbijt en lunch redelijk sober te houden. Zo begin je niet met een 2-0 achterstand aan de wedstrijd en kun je alles veel beter in balans houden.

15. Cheat days
Heb jij cheatmeals of cheatdays in je normale eetpatroon zitten? Zorg er dan voor dat deze samenvallen met de feestdagen of –maaltijden. Eén of twee dagen meer of ongezonder eten is een stuk minder erg dan een week aaneengesloten over de scheef gaan.

16. Matig alcohol
Alcohol is een echte vijand voor de lijn. Wil je toch lekker genieten van een heerlijk wijntje of een lekker biertje? Doe het dan met mate. Ook hier geldt dat het helpt om niet te grote (wijn)glazen te gebruiken. Als bierliefhebber is het misschien een idee om één of twee speciaal biertjes te halen en hier heerlijk van te genieten in plaats van heel de avond door te tanken.

17. Doe mee met een sport event
Veel mensen varen wel bij het hebben van een concreet doel en de welbekende stok achter de deur. Zo’n stok kan een leuk hardloopwedstrijd of één of ander sportief event zijn. De focus houdt je on track en geeft een extra stimulans om te blijven sporten tijdens de feestdagen.

18. Get back on track
Ben je ondanks alle tips en je goede voornemens toch helemaal “all-out” gegaan tijdens de feestdagen en is de weegschaal onverbiddelijk? Accepteer het en blijf niet met een schuldgevoel rondlopen. Genieten hoort ook bij het leven. Pak wel zo snel mogelijk je normale eet- en beweegpatroon op ook al heb je nog vakantie.
Bron: Sir Winston Fitness

Reageer op dit artikel

Elke avond het laatste nieuws uit Rijswijk? Gratis abonneren!