Klantbelang centraal, maar hoe werkt het in de praktijk?

,,Verzekeraars hebben het allemaal over hetzelfde: het klantbelang moet voorop staan, maar werkt dit in de praktijk dan ook echt zo?,, Dit zegt Mandy de Wit van Independent Duinrand aan het Ruysdaelplein nummer 42 over de grote veranderingen die er voor alle Rijswijkers en Voorburgs aan gaan komen.

De Rijswijkse ondernemersvrouw geeft hierover haar visie. ,,AEGON heeft per 1 januari 2016 de beslissing genomen om niet langer via volmacht partijen hun verzekeringsproducten aan te bieden. Wat gebeurt er dan met zo’n hele portefeuille? In de regel wordt er dan een nieuwe verzekeraar gevonden. De klanten krijgen een polis tegen dezelfde premie en voorwaarden met daarop de nieuwe risicodrager en een zogenaamde ‘best off-clausule’. Je zou denken, prima geregeld, maar is dat ook zo?.”

,,In het kader van transparantie en onze informatie- en zorgplicht is het dan wel noodzaak daarbij aan de consument te melden wat de verdere consequenties zijn van zo’n ‘best off-clausule’. Natuurlijk moet er een andere verzekeraar gevonden worden, maar vertel dan wel hoe het zit en wat de andere mogelijkheden voor de klant zijn. Het eerste jaar verandert er inderdaad niets voor de klant, maar na dat jaar krijg je als consument toch echt volledig met de premie en wellicht al de voorwaarden van de nieuwe risicodrager te maken.”

,,En dat is dan hetgeen waar wij, als adviseurs, tegenaan lopen. Want wie neemt deze taak dan op zich? AEGON heeft er niets meer over te vertellen, want zij stoppen per 01 januari 2016 met volmachten. De volmacht partijen zoeken een nieuwe verzekeraar en informeren klant als ware het “goed nieuws”. En wij? Wij werken niet met nummers maar met echte klanten. Klanten die na een jaar bij ons aan de balie staan met de mededeling: “nu is mijn premie ineens een stuk hoger!?”

,,Dat het klantbelang voorop staat prijkt inmiddels op iedere website van iedere verzekeraar, maar werkt het bij de grote concerns in de praktijk ook zo? Wij vinden van niet. Maar dat komt wellicht omdat wij als intermediairs als sinds jaar en dag naast de klant staan, plat gezegd met de voeten in de modder, en meemaken wat de praktijk gevolgen zijn van zo’n clausule”.

Reageer op dit artikel

Elke avond het laatste nieuws uit Rijswijk? Gratis abonneren!